Interviu cu Morihiro Saito Sensei, 9 Dan Aikido

Interviu realizat Stanley Pranin in 1979. Traducere din limba engleza de Andreea Laura Sima

Stanley Pranin: Au trecut noua ani de cand O-Sensei a murit si exista oricand pericolul ca ceea ce O-Sensei ne-a invatat sa se schimbe de-a lungul timpului in ceva care nu va mai putea fi considerat drept Aikido. Prin urmare, as vrea sa va intreb ce anume considerati ca puncte fundamental importante atunci cand predati. 

Morihiro Saito Sensei: Principalul este sa te concentrezi asupra  bazelor. Oamenii nu iau in serios lucrurile de baza si sunt atrasi de tehnici sofisticate. De asemenea, in zilele noastre, nu poti fi vazut ca fiind bun daca nu faci lucruri sofisticate. Altfel, un profesor nu va atrage elevi.

E gresit ca un maestru de arte martiale sa incerce sa traiasca de pe urma elevilor, predand budo. Un maestru de arte martiale nu ar trebui sa fie ingrijorat de situatia sa financiara. Altfel, va sfarsi prin a da ranguri studentilor slabi, sau daca cineva ii va aduce ceva, el ii va acorda tratament special si va fi de partea aceluia. O-Sensei obisnuia sa spuna: „Sunt ceea ce sunt pentru ca m-am antrenat din greu 60 de ani. Tu ce crezi ca poti sa faci?” Spunea asta in mod frecvent. Dar sunt multi oameni care nu inteleg ce inseamna „greu” si „usor”. „Greu” inseamna sa faci tehnica ferm, cu o miscare usoara. Dar oamenii tind sa se antreneze intr-un mod smucit. 

Iar cand trebuie sa execute tehnica “usor”, ei fac asta intr-un mod lipsit de vlaga. Miscarile usoare ar trebui umplute cu cel mai puternic ki. Oamenii nu pot sa inteleaga intelesul lui „greu” si „usor” pentru ca nu au avut contact cu O-Sensei. O-Sensei obisnuia sa spuna ca daca ar fi mers in alta parte si ar fi aratat tehnicile sale, acestea ar fi fost furate; deasemenea, mai spunea ca „tehnicile de Aikido nu sunt pentru a fi demonstrate. A raspandi Aikido este a-l preda celor devotati, care se aduna laolalta si se antreneaza impreuna. Nu inseamna sa-l arati si sa-l promovezi printre cei care nu sunt in niciun fel conectati cu aceasta arta. A raspandi Aikido inseamna a mari numarul celor cu adevarat devotati.” 

Astfel, la demonstratii, O-Sensei facea intentionat acele tehnici pe care nimeni nu le-ar fi inteles. Dar ele contineau esenta Aikido-ului. Cei care nu practicasera sistematic incepand cu bazele, nu le-ar fi inteles si doar ar fi imitat tehnicile demonstrate de O-Sensei. Astfel, Aikido a devenit treptat deplasat fata de centrul sau. Situatia nu are remediu pentru ca punctul de plecare al Aikido-ului a devenit neclar. Aikido corect este dificil. Sunt multe zile nefericite. Nimic nu este placut la inceput. 

Dar avand asta la baza pana la urma devine placut. Prin antrenament intens poti ajunge sa te bucuri de Aikido. Precum unii oameni se bucura unul de altul la inceput si le este mai greu mai tarziu. O persoana precum Hidaka Shihan care s-a retras la Iwate sa se antreneze este un om remarcabil. Asadar, retrage-te si devoteaza-te exercitiului zilnic, observand acele lucruri spuse de O-Sensei. Antreneaza-te asa cum s-a antrenat O-Sensei insusi in Iwama. In orice situatie, pentru a practica perfect Aikido, studiaza-l pe O-Sensei. 

Din fericire, il visez des pe O-Sensei. Asa cum domnul Abe a spus in scrisoarea lui nu ar trebui sa il uitam pe O-Sensei. Dar in cazul vostru, al practicantilor actuali, nu este nimic de facut. Daca cel putin cei care au fost antrenati de O-Sensei il respecta si ii pastreaza amintirea vie, isi vor aminti intotdeauna cuvintele lui dojenitoare. In acest fel greselile pot fi usor corectate si cuvintele lui se vor intoarce intotdeauna. Cine il uita pe O-Sensei va continua conform vointei proprii si O-Sensei nu va mai aparea. 

Daca o persoana a continuat mult timp in acest fel, nu mai este cale de intoarcere. Si daca dintr-o data se opreste din a preda in modul lui propriu dupa ce a predat in acest fel mult timp, oamenii il vor intreba: „Este fals ceea ce ne-ai invatat?”. Kokyuho este inclus in bazele pe care le-a predat O-Sensei, iar ki-ul este in kokyuho insusi, dar nu exista kokyuho in ki. Ki-ul este in kokyuho. 

De cand m-am antrenat in Iwama nu pot sa predau decat conform modului in care ne-am antrenat aici. Deci acesta este modul in care am predat. Prin urmare, bazele pe care O-Sensei le-a sadit in mine, desi sunt foarte greu de invatat, trebuie sa fie invatate in acelasi mod de toata lumea. Cei care persevereaza vor accede in final la adevarata intelegere. Sunt mai multe feluri de elevi. Unii gasesc la moda sa vina pana la dojo, carand un „gi” pe umar. 

Altii nu dau nici o importanta antrenamentului, dar gasesc reconfortant si racoritor ca o Coca-Cola faptul ca profesorul lor face un ukemi splendid pentru ei, desi nu stiu inca sa proiecteze. Iar altii pur si simplu vor sa devina puternici. Nu vor niciun rang, vor doar sa fie puternici. Pe de alta parte, sunt oameni care vor sa isi obtina rangul dan. Exista aceste doua tipuri extreme. Asa ca sunt destui oameni care nu mai vin deloc dupa ce si-au obtinut dan-ul. 

Sunt foarte multe feluri de elevi. Cei mai buni sunt cei care nu sunt lacomi… Astfel de oameni au si un spirit altruist. Sunt si politicosi. Oamenii politicosi sunt vigilenti. Cand devii vigilent, devii in mod natural curtenitor. Eu cred ca practicantii de arte martiale de scoala veche erau astfel. 


Morihiro Saito Sensei, 9 Dan Aikido
O’Sensei & Morihiro Saito Sensei, 9 Dan Aikido

Stanley Pranin: Saito Sensei, ii invatati pe elevii dumneavoastra pas cu pas, tehnicile importante de la baze pana la „ki no nagare” cu multa rabdare. Instructiunile dumneavoastra sunt asa de usor de urmarit incat pana si elevii straini care nu stiu niciun cuvant in japoneza pot sa inteleaga perfect. Cum ati dezvoltat aceasta tehnica de predare? 

Morihiro Saito Sensei: Datorez asta lui O-Sensei. Am fost asaltat si dojenit in mod repetat de O-Sensei si astfel am invatat. 

Morihiro Saito Sensei
O’Sensei & Morihiro Saito Sensei
Morihiro Saito Sensei
Morihiro Saito Sensei

Stanley Pranin: Este ca si cum ati fi primit doctoratul in pedagogie la o universitate americana… (rasete) 

Morihiro Saito Sensei: O-Sensei a facut asta pas cu pas. Eu doar incerc sa imi insusesc aceasta metoda prin studiu serios si sa ii fac pe altii sa inteleaga. Asa ca totul se datoreaza invataturilor fondatorului, Ueshiba O-Sensei. Pentru ca urmez invataturile lui O-Sensei, elevii mei ma apreciaza, asa ca le spun tuturor elevilor avansati sa il studieze pe O-Sensei. 

Stanley Pranin: Antrenamentul cu jo si bokken sunt aspecte importante ale Aikido. Cu toate acestea, printre multii profesori de Aikido, sunt unii care din diverse motive nu au experimentat suficient cu ken si jo. Cum credeti ca poate fi rezolvata aceasta problema?

Morihiro Saito Sensei: O-Sensei a explicat Aikido pornind de la sabie. Obisnuia sa spuna intotdeauna: „Tu! Adu un bokken! E asa! E asa!”. Si explicatiile lui de „tai no henka” (intoarcerea corpului) si miscarile care se impletesc cu sabia, toate au inceput cu sabia. Ceea ce fac este in concordanta cu ceea ce am fost invatat la randul meu. Ken-ul (sabia) si jo-ul sunt indispensabile. Pentru a practica Aikido trebuie sa luam in considerare intotdeauna ca folosim o lama adevarata de sabie sau ca ne aflam intr-o situatie de unul contra mai multi manuind arme reale. 

Fara asta nu este Aikido. Cand folosesti sabia, o miscare libera a corpului este necesara in eventualitatea in care lama sabiei este rupta sau esti la distanta de sabia ta. O postura din care poti ataca in orice moment este necesara. Este nevoie de pregatire mentala. Aikido are propriile miscari ale corpului, astfel, daca nu ai in minte sabia, invariabil vor fi deschideri in miscarile corpului tau. O sabie poate sa taie prin simpla atingere. Desi karate poate sa sparga zece placi, un cutit taie doar cu o usoara atingere. Ken si jo sunt esentiale in Aikido. Prin studiul interrelationarii lor nu se fac miscari inutile. 

De aceea trebuie sa folosim o sabie care reflecta miscarile corpului si viceversa, miscari ale corpului care sa reflecte miscarile cu sabia. Din aceleasi miscari de baston si cutit se nasc tehnici foarte rapide. Toate sunt la fel. Toate sunt intercorelate. Astfel, O-Sensei obisnuia sa puna pe cineva sa ii aduca sabia si demonstra o miscare spunand „Vino si loveste-ma! E asa. Vino si prinde-ma! E asa.” Vorbind la modul general, facea remarci precum urmatoarea: „Totul este una. Toate sunt acelasi lucru.” Ne-a invatat in acest fel. 

Eu doar ii urmez exemplul. Nu vreau sa fac caz de acest lucru. Daca voi, elevii, apreciati invataturile mele, trebuie sa ii multumesc lui O-Sensei. Asadar voi studia mai mult, pentru ca elevii mei sa se bucure si mai mult. Toti il vor privi pe O-Sensei cu si mai multa admiratie. 

Stanley Pranin: Se pare ca exista japonezi care cred ca strainii nu vor fi niciodata capabili sa inteleaga esenta Aikido. Eu insumi fiind strain, daca acest lucru este adevarat, m-as simti extrem de descurajat, iar universalitatea si autenticitatea acestei arte martiale, Aikido, ar fi puse sub semnul intrebarii. Dv. ce parere aveti?

 Morihiro Saito Sensei: Cei care gandesc in acest fel sunt tocmai cei care nu sunt in stare sa predea. Si pentru ca nu pot sa predea Aikido corect, creeaza acest tip de situatie, pentru a-si ascunde carentele. Eu sunt impotriva acestui lucru. Cred ca Aikido va fi reimportat in Japonia in viitor. Toate aspectele autentice ale Aikido vor fi duse in tari straine. Toti strainii vor aduce inapoi Aikido-ul autentic. Cred ca in viitor japonezii vor merge in tari straine pentru a invata Aikido. Asa ca ii rog pe elevii mei japonezi: „Veniti sa va antrenati atat timp cat sanatatea si circumstantele de munca va permit si aveti grija de elevii mai tineri in timp ce voi va antrenati – va rog sa faceti tot posibilul pentru a fi asistentii mei.”

In mod constient si asumat incerc sa fiu foarte rabdator cu elevii straini, pentru ca ei sa nu creada asemenea nonsensuri, cum ca „strainii nu pot invata Aikido”. Este cu adevarat absurd. Din punct de vedere al scolii Iwama, putini oameni inteleg Aikido la fel de bine ca strainii. Aproape toti strainii care vin la Iwama inteleg Aikido si rezultatul este clar manifestat in vietile lor. In ceea ce priveste atitudinea lor asupra vietii si antrenamentului, am asteptari mari si un respect pentru straini. Altfel, nu m-as referi la ei ca membrii ai familiei, as mentine o distanta in ceea ce ii priveste. Este absurd. Aceasta este o intrebare trista, daca as putea spune asa… 

Nu mi-am imaginat niciodata ca mi se va pune o asemenea intrebare. Cei care vin la Iwama sunt cu totii oameni minunati. Iat-o, de exemplu, pe Pat (Hendricks). Asa ca eu spun ca daca situatia prezenta continua, cel putin tehnicile autentice pe care eu le-am invatat vor fi cu totul duse in America. Cand asta se va intampla si cand eu nu voi mai putea preda, voi spune noilor elevi: „Mergeti in America sa invatati.” Acesta e gandul meu. Cei care sunt nerabdatori sa studieze intr-un loc ca acesta, gatind pentru ei insisi, fara televizor sau radio, sunt cei care inteleg cel mai bine. 


Adaptarea in limba romana poate fi gasita pe site-ul:

https://spiritul-aikido.blogspot.com/2012/11/interviu-cu-morihiro-saito-sensei-9-dan.html?